למעבר לציאט של עלם

תעסוקה וליווי לחיים עצמאיים

מנהלת תחום: תמי נחמיאס יוחנן

"כשנכנסתי עם גיא (מתנדב לליווי לחיים עצמאיים) למעלית בדרך למקום העבודה החדש, אמרתי לו: "באמת הגענו לעבודה?" הייתי חודש אחרי גמילה והתחושה הייתה שאני לא יודע לאן אני הולך מכאן, ואני לא מאמין שמישהו בעולם יקבל אותי שוב, ומה יקרה אם אפול שוב?  למזלי המתנדב והמעסיק התעקשו ולא וויתרו לי. הם האמינו באמת -שאני יכול. היום אני עובד בעבודה במשרה מלאה, ומכיר אנשים, מכיר את עולם הטכנולוגיה, לומד אנגלית וחושב יחד עם גיא על קורס או הכשרה שיכולה לעזור לי להמשיך לעבוד ולהתקדם בעולם של הרובוטיקה.

הבנתי שבשביל שאוכל לקום ולהמשיך בדרך, וכדיי שאני אגשים חלום, אני צריך אנשים שיאמינו בי ויתמכו בי". 

(ט', צעיר בתוכנית לליווי לחיים עצמאיים ושילוב בתעסוקה)

במקרים רבים בני ובנות נוער וצעירים וצעירות בסיכון חיים ללא מערכת של תמיכה משפחתית, חברתית וטיפולית. הסביבה בה הם חיים, והיעדר שירותים ותמיכה, אינה מאפשרת להם להצטייד בכלים ובכישורי החיים הנדרשים כדי להשתלב באופן בריא ומיטבי במעגל חיים נורמטיבי. 

צוות תחום תעסוקה וליווי לחיים עצמאיים בעמותת עלם מקנה להם כלים ומיומנויות לניהול חיים עצמאיים וליווי אישי ארוך טווח, דרך יצירת מרחבי התנסות שונים במגוון רחב של מיומנויות חיים: תעסוקה, השתתפות אזרחית, שירות צבאי לאומי, לימודים ועוד.

התחום מוביל מספר תכניות:

  • תכניות לקידום תעסוקתי – 'שותפים לדרך', ותכנית 'הכשרה בבית העסק' – תכניות חניכה, הכשרה ותעסוקה של בני נוער וצעירים בסיכון בשותפות עם המגזר העסקי.

  • תכנית  המעטפת- לצעירים וצעירות במצבי סיכון, אשר בחרו להתנדב בשירות האזרחי לאומי.

  • תכנית 'מחסות לעצמאות' – תכנית ליווי לחיים עצמאיים, לבוגרי/ות מוסדות רשות חסות הנוער.

  • תכנית 'קהילות אקטיביסטיות' – תכנית לצעירות בגילאי 18-30 (בוגרות של תכניות עלם ופרופיל דומה) אשר מבקשות להשפיע על המציאות ועל חייהן באמצעות פעילות חברתית – אקטיביסטית בזירות שונות.

  • מיזם עלם פועלים פיננסי – מיזם חדשני אשר הוקם בשותפות עם בנק הפועלים, ובמסגרתו ליווי ע"י מתנדבים  להתנהלות כלכלית ופיננסית נכונה ומיטיבה לבני.ות נוער וצעירים.ות במצבי סיכון .
    לוגו בנק הפועלים

  • תכנית 'מקושרות' בחברה החרדית – ליווי אישי לחיים עצמאיים של צעירות חרדיות או מרקע חרדי במצבי סיכון.

  • מיזם צעירות אמהות –  מיזם חדשני בשלבי הקמה ופיתוח, במסגרת שותפות בין עמותת עלם לקרן שוסטרמן. התכנית תעמיד מענה וליווי הוליסטי לצעירות במצבי סיכון בשלבי הריון, לידה והורות.

 

תכניות לקידום תעסוקתי

מנהלת תכניות: איה בקי זקן

תכניות לקידום תעסוקתי מתכללות יחד את המודלים לקידום תעסוקתי הפועלים כיום במסגרת עמותת עלם ותחום תעסוקה וליווי לחיים עצמאיים, בשותפות עם המגזר העסקי.

מודל שותפים לדרך – תוכנית ליווי לחיים עצמאיים ע"י מתנדבים/ות בקהילה העסקית  (אדמה,בזק, ebay)

מודל הכשרה בבית העסק – תוכנית הכשרה ותעסוקה בקהילה העסקית (בזקאונליין ובאבקום)

 

תכנית 'שותפים לדרך'

תכנית זה נולדה מתוך הבנה של הפוטנציאל הגלום בשילוב בין המגזר העסקי למגזר השלישי בקידום נוער בסיכון. בבסיס התכנית – ליווי והכנה לתעסוקה במסגרת ע"י מתנדבים מחברות עסקיות. הליווי מתרחש באמצעות פגישות ליווי אישיות עם בני.ות נוער במצבי סיכון בבית העסק שבו המתנדבים עובדים, במקום ובשעות העבודה שלהם. המפגש במשרדי החברה, השונה מהסביבה בה הנערים רגילים להסתובב, פותח בפני משתתפי הפרויקט תקווה לאופקים חדשים ומעורר אותם לחשוב על אפשרויות בחירה נוספות בחיים, כמו גם חושף לסביבת עבודה אחרת, יחסים בינאישיים, יחסי עבודה ועוד. הליווי הפרטני משבוע לשבוע מאפשר יצירת קשר אישי עם בוגר מיטיב, משמעותי ותומך, המעורר את הנער/ה או צעיר/ה לגילוי עצמי מנקודת הסתכלות חיובית, מפתח תחושת ביטחון ואמון ומאפשר ביטוי לנקודות החוזק על מנת לסייע לנער בדרכו לחיים עצמאיים, בריאים ונורמטיביים.   

כיום התכנית פועלת בשותפות עם 3 חברות ב-3 יישובים שונים: 

חברת בזק בתל אביב 

חברת אדמה באיירפורט סיסי 

חברת ebay בנתניה

רכזת התכנית: גל פאר – gal.peer@elem.org.il

 

תכנית הכשרה בבית העסק

תכנית המכשירה נערים ונערות בתוך בית עסק בו מתקיימות הכשרות מקצועיות ויש ביקוש למספר רב של עובדים. על-פי מודל התכנית, הנערים מוכשרים יחד בתוך בית העסק, ועם סיום הקורס וקבלת התעודה משולבים בו בעבודה. המודל מאפשר לבית העסק למלא את ההכשרות המקצועיות שהוא מקיים ולפתוח אותן בפני נוער בסיכון, ונותן מענה לביקוש הגבוה לעובדים בעסקים מסוימים במשק. לצד זאת, הנערים מרוויחים קורס מקצועי, חשיפה לתחום עניין ואפשרות ממשית להשתלב בתעסוקה בתחום, במידה וירצו בכך ובמידה ויתאימו לתפקיד.

הנערים והנערות עוברים תהליך הכנה משמעותי שבמהלכו הם מתגבשים לכדי קבוצה המתמודדת יחד עם אתגרים ומורכבויות ומספקת תחושת שייכות מעצימה ומחזקת. הנערים.ות מלווים באופן קבוצתי ופרטני על ידי רכזת אשר מסייעת להם.ן בהתמודדות עם קשיים ובהצבת מטרות והשגתם. בדרך זו – התכנית משמשת מעטפת הוליסטית ומקדמת לנערים.ות בתהליך האישי והקבוצתי, ובהשתלבותם במקום העבודה. התכנית מלווה ומנחה גם את בית העסק עצמו בעבודה מול אוכלוסיית היעד, ובכך מאפשרת השתלבות מיטבית עבור הנער.ה, כמו גם התמודדות מיטבית של המעסיק.ה. 

הקורסים בתוך בית העסק משלבים תכנים של הכנה לעולם העבודה, סיורי חשיפה, ופעילויות העשרה וגיבוש. 

התכנית פועלת בשני עסקים בעיר באר שבע: 

חברת בזק אונליין 

חברת באבקום

רכזת התכנית: אורטל סרוסי- ortal.saroussi@elem.org.il 

 

תכנית 'המעטפת'

תכנית המכשירה רכזים ורכזות בשירות הלאומי אזרחי, המלווים צעירים וצעירות במצבי סיכון שבחרו להתנדב דרך השירות לאומי אזרחי. כיום עמותת עלם פועלת בשותפות מזה 4 שנים ומלווה 14 קבוצות ברחבי הארץ, מעבר לאוכלוסיית הצעירים והצעירות בסיכון, ישנן קבוצות של צעירות מהחברה החרדית והדרוזית.

רבים מאוכלוסיית הצעירים/ות בסיכון קיבלו פטור משירות צבאי, על רקע אי התאמה (נתונים אישיים נמוכים, תיקים פליליים, ועוד.) מתוקף כך, נקודת המוצא שלהם לחיים הבוגרים נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לקבוצת בני גילם בחברה – לעיתים קרובות הם חסרי עורף משפחתי, מגיעים מרקע סוציו אקונומי מוחלש, רבים מהם מתקשים להתמודד בהצלחה עם אתגרים הקשורים למעבר לחיים בוגרים – השתלבות בעולם התעסוקה, במוסדות לימוד ובהתנהלות כוללת (קטן, 2009).

השירות הלאומי-אזרחי מהווה פלטפורמה עבור אותם צעירים וצעירות אשר קיבלו פטור מהצבא. השירות הלאומי אזרחי מהווה מסגרת אשר יכולה להגדיל את סיכוייהם להשתלבות טובה יותר בחברה הישראלית.

מטרת התכנית: המתנדבים/ות ירכשו כישורי חיים, כלים ומיומנויות לניהול חיים עצמאיים שיאפשרו את השתלבותם כאזרחים פעילים ותורמים עבור עצמם, קהילתם והחברה.

התוכנית כוללת:

  • תכנית מעטפת אישית – רכז מקצועי תומך, המלווה את הצעיר/ה במהלך ההתנדבות – מסייע בהתמודדות עם אתגרים וקשיים ודואג לרווחתו הכללית. הצעיר/ה מונחה ומלווה בתהליך בניית תמונת עתיד אישית, אשר מהווה עבורו בסיס להתפתחות אישית והשתלבות עתידית מוצלחת בעולם התעסוקה ובתחומי חיים נוספים.
  • תכנית מעטפת קבוצתית – הצעירים/ות לוקחים חלק במפגש שבועי קבוצתי בהנחייה מקצועית מטעם עמותת עלם ורכז מטעם הגופים של השירות הלאומי-אזרחי. הקבוצה מהווה מרחב להתנסות, ללמידה ולרכישת כישורי חיים ומיומנויות לניהול חיים עצמאיים.

השותפים המרכזיים בתכנית יחד עם עמותת עלם – הרשות לשירות לאומי- אזרחי, הקרן להזדמנות, משרד הרווחה, משרד החינוך והאגודה להתנדבות.

מנהלת התכנית: מיכל שלום –  michal.shalom@elem.org.il

 

תכנית 'מחסות לעצמאות'

תכנית ייעוץ וליווי אישי לבוגרי מעונות רשות חסות הנוער, שהיו במסגרת חוץ ביתית. בתכנית מקבלים הצעירים/ות כלים לבניית חיים נורמטיביים, המסייעים בניהול חיים עצמאיים. התכנית מלווה כ-500 צעירים וצעירות.

"מחסות לעצמאות" זה לדעת שיש מישהו שיקשיב ויעזור לי איפה שאני אלך, זה מישהו שתמיד עוזר לי להבין מה אני רוצה לעשות ואיך אני יכול להגיע לשם" ד' בוגר תוכנית "מחסות לעצמאות"

מידי שנה כ-200 צעירים וצעירות מסיימים את שהותם במסגרות חסות הנוער ונדרשים להתמודד עם האתגרים שמזמנת היציאה לחיים עצמאיים. על פי רוב רמת התמיכה הכלכלית, הרגשית והחברתית בסביבה אליה הם שבים נמוכה ולעיתים קרובות הם חסרים את המשאבים והכלים הנדרשים להתמודדות עם תקופת המעבר מחסות לעצמאות. מטרת התכנית היא לסייע לצעירים וצעירות אלו לבנות ולנהל את חייהם בעצמאות ולקחת חלק משמעותי בחברה כאזרחים יוצרים הפועלים למען עתידם ועתיד החברה בה הם גדלים.

התכנית החלה לפעול בשנת 2010 בשותפות בין עמותת עלם ואגף התקון במשרד הרווחה, ופועלת כיום בפריסה ארצית ומיועדת לכלל הצעירים והצעירות אשר שהו במעונות רשות חסות הנוער.

התכנית מציעה מודל עבודה אישי ארוך טווח, בה כל צעיר/ה מלווה שנתיים ע"י רכז/ת התוכנית ומתנדב/ת.

תכנית הליווי כוללת:

  • בניית תכנית אישית לחיים עצמאיים בתחומי החיים השונים: מגורים, צבא/שירות לאומי, השכלה, תעסוקה, משפחה וזוגיות, בריאות נפשית ופיזית, חברה ופנאי ועוד.
  • רכישת מיומנויות וכלים לניהול חיים עצמאיים תוך כדי התנסויות: במסגרת תכנית הליווי האישית (על יד הרכז/ת והמתנדב/ת) והקבוצתית, הצעירים/ות רוכשים מיומנויות לניהול חיים עצמאיים, נחשפים לתכנים מקצועיים והעשרתיים וכן מחזקים את תחושת המסוגלות והאחריות שלהם על עתידם.
  • תמיכה רגשית ובניית רשת מענים בקהילה:  רכז/ת התכנית והמתנדבים מהווים עוגן לתמיכה רגשית אל מול האתגרים בפניהם ניצבים הצעירים והצעירות. במהלך התוכנית נרקמת ונבנית רשת תמיכה כלכלית, חברתית ורגשית אשר מהווה קרקע לעצמאותם גם בתום התוכנית.

 

תכנית 'קהילות אקטיביסטיות' של צעירות ובוגרות עמותת עלם

לפני כשנתיים עמותת עלם הקימה את תכנית קהילות אקטיביסטיות לצעירות במצבי סיכון, בשיתוף וכחלק ממיזם של ביטוח לאומי וקרן גנדיר. התכנית מיועדת לבוגרות של תכניות שונות בעמותת עלם ופרופיל דומה – צעירות בגילאי 18-30 המבקשות לשנות את מציאות חייהן, לקחת אחריות על גורלן ולהשפיע על הסביבה בה הן חיות, דרך פעילות חברתית-אקטיביסטית בזירות שונות.  המיזם עומד על שלושה תחומי תוכן אשר משלימים ומזינים זה את זה: אקטיביזם, מגדר וקהילה. 

מטרות המיזם:

  • הקמת קהילות של צעירות מודרות העוסקות במעורבות אזרחית 
  • לייצר תשתית מושגים, עקרונות עבודה ומודלים אפקטיביים להוצאת צעירות ממצבי הדרה באמצעות קהילה תומכת המקיימת את עצמה ועוסקת במעורבות חברתית. 
  • להטמיע את עקרונות העבודה בשדה המקצועי – בקרב שירותים קיימים ואנשי מקצוע – ויצירת תכניות חדשות

מטרות התכנית:

  •  יצירת קבוצת השתייכות מיטיבה ותומכת.
  • מתן הזדמנות עבור הצעירות להשמיע את קולן ולהוביל מיזמים אקטיביסטיים סביב הנושאים שבוערים בהן.

מבנה התכנית: הקהילה מתכנסת אחת לשבוע למפגש ועוסקת בתכנים שונים סביב תחומי הליבה של התכנית- קהילה, אקטיביזם ומגדר. בתוך המפגשים הצעירות לומדות, מתנסות ורוכשות כלים ומיומנויות כבסיס לבינוי הקהילה ולעשייה האקטיביסטית. הצעירות  שותפות מלאות בהחלטות והן מובילות תפקידים כגון- גזברות ואחראית דף הפייסבוק. כל קהילה בוחרת את הזירות השונות בה היא מעוניינת לפעול ומתוך כך – לוקחת חלק בעשייה חברתית-אקטיביסטית על בסיס עקרונות וערכים הנמצאו ראויים וטובים בעיניה.

כיום ישנן שלוש קהילות בתהליכי הקמה שונים: קהילת ירושלים הפועלת מזה שנתיים ונותנת ידה בפעילות אקטיביסטית שונה בעיר ומחוצה לה, קהילת קרית שמונה שהחלה קורמת עור וגידים בשנה האחרונה וקהילת תל אביב שנמצאת בתהליכי הקמה ראשוניים. 

מנהלת התכנית:  מיכל שלום –  michal.shalom@elem.org.il

 

תכנית עלם פועלים פיננסי לוגו בנק הפועלים

תכנים עלם פועלים פיננסי הוקמה במסגרת שותפות בין בנק הפועלים לעמותת עלם, לאור צורך שעלה בקרב צעירים.ות במצבי סיכון אשר משתתפים בתכניות עלם השונות ונקלעו להסתבכויות כלכליות, אתגרים וצורך בקבלת החלטות סביב התנהלות כלכלית ופיננסית.

מטרת התכנית להנגיש ידע מהעולמות הפיננסיים ולקדם את תחום החינוך הפיננסי וההתנהלות הכלכלית הנכונה בקרב בני/ות נוער וצעירים/ות במצבי סיכון.

התכנית פועלת באמצעות סדנאות קבוצתיות לבני/ות נוער וצעירים/ות בנושאי התנהלות פיננסית, וליווי אישי פיננסי עם בניית תכנית אישית סביב צרכים קונקרטיים של כל צעיר/ה,  ע"י מתנדבים פיננסיים במגוון תכניות עלם ברחבי הארץ.

המיזם מעמיד מענה הכשרתי ומייעץ בנושאים פיננסיים וכלכליים עבור עובדי ומתנדבי העמותה אשר מלווים את הצעירים/ות בצמתי קבלת החלטות סביב תחום חיים זה.

קבוצת המתנדבים.ות המלווים מגיעים.ות מתחומי עיסוק פיננסיים, ומקבלים הכשרה והדרכה ממנהלת התכנית אשר מלווה, מכשירה ומצוותת לצעירים.ות.

 מנהלת התכנית: איה זקן aya.zaken@elem.org.il

 

תכנית מקושרות

תכנית שקמה בימים אלו תחת המיזם של קרן רש"י, ותפעל בערים בית שמש וירושלים. מטרת התכנית הנה ליווי אישי לחיים עצמאיים של צעירות חרדיות או מרקע חרדי במצבי סיכון, על ידי מתנדבות מהחברה החרדית. בכל עיר ישנה רכזת התנדבות אשר מרכזת את התכנית.

מנהלת התכנית: מיכל שלום –  michal.shalom@elem.org.il

 

תכנית אמהות צעירות

מיזם חדשני בשלבי הקמה ופיתוח, במסגרת שותפות בין עמותת עלם לקרן שוסטרמן. מטרת התכנית היא להעמיד מענה וליווי הוליסטי לצעירות במצבי סיכון בשלבי הריון, לידה והורות. התכנית תתן מעטפת ליווי אשר תכלול התייחסות להיבטים מרכזיים בחייה של הצעירה האם – המעבר לאמהות, תהליכי התבגרות וגיבוש זהות, דיור, תעסוקה, מיצוי זכויות ועוד – תוך הובלת תהליכי שינוי עמדות ומדיניות לגבי צעירות אמהות בקרב נותני השירותים ומקבלי ההחלטות. 

מרכיבי התכנית המוצעת:

  • ליווי אישי על ידי רכזת לחיים עצמאיים וכן על ידי מתנדבת בקהילה. 
  • יצירת רשתות תמיכה וכן קהילה תומכת ומסייעת של צעירות החוות ונמצאות בתהליכים דומים.
  • יצירת רצף של פתרונות דיור רלוונטיים לצרכים שיעלו מן הצעירות.
  • פיתוח מיזם תעסוקתי חדשני, המניב הכנסה לצעירות בהריון ועד שנתיים לאחר הלידה, לעבודה מרחוק.

מנהלת התכנית: אביגיל חצור סיון – avigail.h.s@elem.org.il